Efektivní učení 1. ročníku

Studenti prvních ročníků se zúčastnili akce zaměřené na efektivní učení, která jim umožnila osvojit si praktické techniky pro snadnější a rychlejší zvládání studia.

Akce probíhala formou přednášky, ale hlavně praktického zkoušení si metod efektivního učení. Skupiny studentů se střídaly mezi několika třídami, kde na ně čekali učitelé se specifickými tématy.

Systém 7±2
V jedné z tříd se studenti ponořili do fungování paměti a magického čísla 7±2. Tento princip ukazuje, že si člověk dokáže v krátkodobé paměti udržet 5 až 9 položek. Díky praktickým ukázkám, jak tvořit smysluplné „balíčky“ informací (chunks), si studenti zkusili zapamatovat řady čísel či pojmy. Učitel navíc zdůraznil význam pravidelného opakování a efektivního řazení dat.

Tvorba systému
Při aktivitě „Seřaď a zařaď“ studenti dostali náhodnou sadu pojmů, které museli uspořádat do logických skupin a vytvořit mezi nimi vztahy. Tento přístup jim ukázal, jak organizace informací usnadňuje učení a pomáhá lépe chápat nové učivo.

Čtení a přehled, otázky k textu a učení druhého
V další třídě se studenti učili práci s textem. Učitel je vedl k tomu, jak si udělat přehled o textu ještě před jeho čtením, a následně jim ukázal, jak si klást otázky k textu. Z dalšího čtení si vytvořili odpovědi na položené otázky a tím si vyzkoušeli, že je předložený odborný text hned lépe srozumitelný.

Další část byla věnovaná metodě „učení druhého“. Po krátkém výkladu si studenti ve dvojicích navzájem vysvětlovali zadané téma. Díky tomu si nejen upevnili informace, ale také si vyzkoušeli, jak je důležité srozumitelně předávat znalosti.

Převedení textu do příběhu a myšlenkové paláce
V jiné skupině si zase mohli studenti vyzkoušet práci s textem pomocí představy. Na vyzkoušení zapamatování si pojmů dostali několik obrázku a měli sestavit náhodný příběh, v němž budou zastoupeny všechny pojmy. Bylo to pro studenty velmi zábavné.

Další část byla věnována myšlenkovým palácům – technice, která propojuje vizuální představivost s prostorovou pamětí. Studenti si vytvářeli mentální zámky, kde ukládali klíčové informace, a zjistili, že tato metoda je nejen efektivní, ale také zábavná.

Půlden plný aktivit vyvrcholil sdílením zkušeností. Studenti diskutovali, která metoda je zaujala nejvíce, a plánovali, jak je využít ve svém studiu. „Mě osobně nejvíc oslovily myšlenkové paláce. Připadá mi úžasné, jak se dá učit i pomocí představ,“ komentoval jeden z účastníků. Jiní ocenili tvorbu systému, která jim podle jejich slov pomohla lépe chápat složité vztahy mezi jednotlivými pojmy.

Věříme, že si každý něco odnesl a využije to při učení.

Hana Zuntová